Słowniczek pojęć

Atrybut ALT – opis grafiki na stronie internetowej, który odczytywany jest przez czytniki ekranu zmieniające tekst na dźwięk dla osób niewidomych lub niedowidzących, stąd też powinien być on starannie wykonany.


Bot – jest oprogramowaniem, które wykonuje pewne działania w zastępstwie za użytkowników sieci, czasami posiada on funkcję naśladowania ludzkiego zachowania.


Cloaking – metoda z zakresu Black Hat SEO, która generuje robotom Google odmienne treści od tych prezentowanych użytkownikowi i opiera się na sprawdzaniu nagłówków lub adresów IP osób wpisujących adres strony.


Crawling budget – to budżet indeksowanie witryny określający maksymalną liczbę stron, które Google jest w stanie zindeksować pod określoną domeną.


Cache jest pamięcią podręczną przeglądarki, co oznacza gromadzenie danych z kolejnych, odwiedzanych stron internetowych na dysku twardym komputera.


Dane strukturalne – znaczniki lokowane na stronach www mające na celu opisanie ich zawartości w zrozumiały dla wyszukiwarek sposób.


Description to metatag, który dostarcza wyszukiwarkom i ich użytkownikom sugerowany przez twórcę witryny, krótki opis określonej podstrony – najczęściej wyświetlany jest on przy linku reprezentującym określoną podstronę w wynikach wyszukiwania.


Duplicate content to innymi słowy kopiowanie treści z innych stron mające zapewnić szybkie zapełnienie witryny materiałami – jest to opcja źle widziana w oczach algorytmów Google, mogąca niekorzystnie wpłynąć na pozycję witryny w wyszukiwaniach.


Dofollow jest algorytmem przypisanym do linków posiadających cenne dla robotów indeksujących strony www informacje, wpływający pozytywnie na pozycję linkowanej witryny w wyszukiwarce.


Disavow Links Tool to narzędzie Google umożliwiające zrzekanie się linków, czyli wykluczanie działających na szkodę witryny odsyłaczy.


Ban to termin określający zablokowanie dostępu określonego użytkownika do danej usługi internetowej jak np. komunikatora, forum dyskusyjnego czy komentarzy.


Filtr Google to kara całościowa lub częściowa nakładana na webmasterów nieprzestrzegających wytycznych Google – może być nałożona algorytmicznie lub ręcznie za łamanie regulaminu wyszukiwarki, czego skutkiem jest spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania.


Keyword density to innymi słowy wartość procentowa przedstawiająca nasycanie podstrony słowami kluczowymi względem innych treści znajdujących się na danej witrynie, przydatne dla właściwej optymalizacji treści na stronach pod kątem SEO.


Keyword stuffing – niezgodna z zasadami metoda podnoszenia pozycji stron internetowych w rankingach poprzez wypełnianie np. sekcji META w dokumentach HTML spreparowanymi słowami kluczowymi.


Long tail inaczej długi ogon, to wykorzystywanie rozbudowanych fraz kluczowych dla celów pozycjonowania min. sklepów internetowych.


Robots.txt plik będący mechanizmem wykreowanym celem informowania automatów (botów) o tym, czego nie powinny wykonywać na danej witrynie np. przedstawiać strony www w wynikach wyszukiwania.


Mapa strony (Sitemap) to strona bądź plik w formacie XML, zawierający listę najważniejszych bądź wszystkich znajdujących się na witrynie podstron, tworzona dla ułatwienia pracy robotom wyszukiwarek.


Nofollow to algorytm przypisanym do linków, które nie pochodzą od autora lub wydawcy strony, niezbędny dla robotów indeksujących strony www, dzięki czemu nie podążają one za tymi linkami oraz nie uwzględniają one zawartych w nich informacji w obliczaniu rankingu strony w wyszukiwarce.


Page Rank to nadawanie indeksowanym stronom www określonej wartości liczbowej, która odzwierciedla ich jakość.


Redirect 301 to stałe przekierowanie z jednego adresu URL na inny, które automatycznie przenosi, jednocześnie powiadamiając użytkowników i wyszukiwarki, o przekierowaniu na inny adres niż też wpisany w przeglądarce lub wyniku wyszukiwania.


SERP skrót od Search Engine Results Page, czyli strona obejmująca rezultaty wyszukiwania przedstawione w odpowiedzi na zapytania złożone z określonych słów kluczowych wpisane w wyszukiwarce – rozróżniamy wyniki płatne i darmowe (organiczne, naturalne).


Title to atrybut określający treść wyświetlaną po najechaniu wskaźnikiem myszy na obrazek zamieszczony na stronie www, który warto stworzyć w formie zachęty do przejścia na witrynę bądź zapoznania się z grafiką.


GDN to skrót od Google Display Network, oznaczający sieć reklamową Google, która obejmuje miliony witryn www, aplikacji mobilnych czy filmów, które pozwalają dotrzeć do ogromnej liczby użytkowników Internetu.


CPA to koszt za akcję – cost per action, określający to ile witryna zarabia, gdy użytkownik dokona na stronie reklamodawcy czy sprzedawcy określonego działania np. polubi fanpage lub przeczyta artykuł.


CPC to współczynnik efektywności reklamy – cost per click, będący stosunkiem kosztów zainwestowanych w emisję reklamy do liczby kliknięć w reklamę.


Search to zbiór narzędzi i raportów, które pozwalają określić ruch pochodzący z wyszukiwarki Google, a także znaleźć rozwiązanie problemów i poprawić prezentację witryny w wynikach wyszukiwania.


CMS to skrót od Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią, który pozwala na samodzielne kreowanie treści na stronie internetowej bez konieczności posiadania wiedzy z zakresu programowania.


WordPress – system zarządzania treścią (CMS) napisany w języku PHP, który został stworzony do tworzenia blogów, jednak obecnie pomaga tworzyć najrozmaitsze witryny www.


SEO to element marketingu w wyszukiwarkach Google, obejmujący długoterminowe działania, których rezultaty widoczne mogą być dopiero po tygodniach, a nawet miesiącach – obejmuje optymalizacje SEO wykorzystujące strategie i taktyki poprawiające parametry strony, która dzięki temu zyskuje wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie łatwiej do niej dotrzeć.


SEM to marketing prowadzony w wyszukiwarkach Google obejmujący różnorodność działań promocyjnych, których zadaniem jest uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, np. poprzez właściwie dobrane frazy i słowa kluczowe, kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie czy optymalizacje stron www.


Layout jest interfejsem strony internetowej, czyli elementem kompozycji graficznej, która określa wygląd oraz rozmieszczenie treści na witrynie i może być wykonywany w różnych technologiach, w tym np. SWF, HTML czy CSS.


GMC to skrót od Google Merchant Center, które to jest narzędziem mającym na celu przedstawianie określonych produktów i informacji o sklepie w wyszukiwarce – pozwala ono również na udostępnianie ich w reklamach produktów bądź innych usługach Google.


CPV to sposób na obliczenie stawek dla kampanii video, które opłacane są od obejrzenia danego materiału – jeżeli użytkownik obejrzy reklamę przez 30 sekund lub wejdzie z nią w interakcję – stawki te informują Google o maksymalnych kwotach, jakie reklamodawca jest w stanie zapłacić za wyświetlenie.


CPM to sposób obliczania kosztu tysiąca wyświetleń witryny – cost per mille (nie określa ono wyświetlenia promocji 1000 osobom, gdyż dana reklama może być ukazana kilka razy jednemu użytkownikowi).


Konwersja to oczekiwane działania ze strony odbiorcy witryny, będące reakcją na akcje promocyjne strony www np. związane z pozycjonowaniem (SEO) bądź określonych kampanii reklamowych przeprowadzanych w Internecie.


Atrybucja konwersji to mechanizmy mające na celu określenie wartości poszczególnych narzędzi marketingowych na ścieżce konwersji – nadają one wartość wszystkim źródłom ruchu na stronie.


DSA, skrót od Dynamic Search Ads oznaczający szczególny rodzaj reklam dynamicznych w systemie AdWords, które wyróżnia brak konieczności doboru fraz kluczowych.


SSL to skrót od Secure Socket Layer określający protokół bezpieczeństwa danych przesyłanych w internecie, który pozwala na zachowanie poufności i integralności transmisji danych przekazywanych w zaszyfrowanej postaci, co zabezpiecza je przed dostępem osób niepożądanych.


RLSA to skrót od Remarketing List for Search Ads, oznaczający listy remarketingowe dla reklam w wyszukiwarce – pozwala na ponowne wyświetlenie reklam witryny osobom, które wcześniej odwiedzały daną stronę bądź skorzystały z aplikacji mobilnej.


Fanpage jest kreacją Facebooka, będącą profilem zakładanym firmie czy np. osobom publicznym, w którym można przedstawić informacje o biznesie, ofercie, danych kontaktowych, a także ciekawostki z zakresu działalności itp. pozwalające na bezpośredni kontakt z fanami (obserwatorami) i promocję.


Presta to bazujące na licencji Open Software License otwarte oprogramowanie dla sklepów internetowych.


Joomla – system obsługi witryn internetowych, pozwalający na łatwą kontrolę i obsługę strony www, w tym między innymi redagowanie i przedstawianie treści.


Html to skrót od Hypertext Markup Language, oznacza hipertekstowy język znaczników, czyli język bazujący na hiperłączach i wykorzystywany jest w kreowaniu stron internetowych.


Htaccess jest skrótem od Hypertext Access i określa plik konfiguracyjny, określający bazowe ustawienia (określone funkcje itp.) programu czy serwera, wykorzystywany przez serwery www Apache.


Strona responsywna czyli posiadająca grafikę dostosowaną do wyświetlacza na którym prezentujemy stronę www – witryna wygląda dobrze zarówno na komputerze, jak również smartphone czy tablecie.


Onepage to strona firmowa bądź produktowa, która składa się z jednej witryny bez dodatkowych podstron i obejmuje najważniejsze dane np. o firmie, znajdujące się na jednej długiej stronie startowej.