Rozpocząłeś swoją działalność i jesteś przekonany, że Twój produkt lub usługa są naprawdę najlepsze, jakie możesz zaoferować swoim klientom. Jesteś chętny do rozszerzenia i rozwoju swojej działalności. Ale zwiększenie bazy klientów jest o wiele łatwiej powiedzieć niż zrobić.
To wyzwanie jest stałym źródłem stresu dla każdego przedsiębiorcy! Każda firma, aby utrzymać się na rynku, musi skupić się na swojej strategii biznesowej, a w szczególności na pozyskiwaniu nowych klientów i wypełnianiu portfela zamówień.

1. Stwórz Buyer Persona i Unique Selling Proposition.

Najprościej rzecz ujmując, buyer persona to szczegółowy opis Twojego docelowego klienta. Dogłębne zrozumienie personaliów kupujących jest niezbędne do:
– tworzenie treści,
– rozwój produktów,
– śledzenie sprzedaży,
– wszystko inne związane z pozyskiwaniem i utrzymaniem klientów.
Personę nabywcy można stworzyć poprzez badania, ankiety i wywiady z docelową grupą odbiorców. Obejmuje to mieszankę klientów, potencjalnych klientów oraz osób spoza Twojej bazy kontaktów, które mogą być zbieżne z Twoją grupą docelową.
Zwrot z inwestycji jest oczywisty: kiedy wiesz, jak pomóc kupującym ocenić Twoje podejście na ich własnych warunkach, budujesz zaufanie, z którym Twoja konkurencja nie może się równać.
Na podstawie swojej Buyer Persona możesz skutecznie stworzyć Unique Selling Proposition, która w kilka sekund wyjaśni potencjalnym klientom konkretne korzyści płynące z Twojego produktu lub usługi. Musisz zadać sobie pytanie: jaki problem mogę rozwiązać dla moich klientów? Twoja odpowiedź pomoże Ci zbudować potężne Unique Selling Proposition, czyli punkt sprzedaży, który odróżnia Cię od konkurencji z perspektywy biznesowej. Jest to pierwszy krok do pozyskania nowych klientów.

2. Oferuj treści dopasowane do grupy docelowej.

Ważnym sposobem na nawiązanie kontaktu z klientami jest oferowanie im treści, które będą dla nich interesujące i które będą chcieli czytać, poprzez artykuły, pliki do pobrania, szablony… które spełniają ich potrzeby. Na przykład, stylista może podzielić się swoją wiedzą, proponując dla każdej morfologii styl, który najlepiej do niej pasuje i który najbardziej ją podkreśla. W ten sam sposób, webdesigner może zaoferować porady, jak lepiej wykorzystać różne funkcje WordPress.
Celem jest pokazanie członkom grupy zakresu Twojej wiedzy, zdobycie nowych klientów i zachęcenie ich do zwrócenia się do Ciebie o pomoc w przyszłości. Nie musisz nikogo zmuszać, ale możesz dodać link do swojej oficjalnej strony internetowej, dla ludzi, którzy chcą dowiedzieć się więcej.

3. Bądź aktywny na portalach społecznościowych.

Twoja obecność na portalach społecznościowych pozwala na nawiązanie relacji zaufania z ludźmi, którzy Cię śledzą. To zaufanie z kolei pozwala na zwiększenie zasięgu Twojego przekazu i przyciągnięcie większej liczby klientów lub zainteresowanych osób. Chodzi również o zachowanie ludzkiego kontaktu, ponieważ niewiele osób docenia komercyjną paplaninę.
Twoi klienci będą woleli coś bardziej autentycznego, np. informacje zza kulis o Twojej firmie lub kilka przydatnych wskazówek. Muszą być w stanie identyfikować się z tym, co robisz i widzieć, jak to może konkretnie pomóc im w codziennym życiu. Chcą nawiązać profesjonalny kontakt z prawdziwymi ludźmi, ludźmi, którzy chcą im pomóc.
Oprócz tego, możesz wykorzystać media społecznościowe do pośredniej promocji swoich usług. Na przykład, fotograf ślubny może podzielić się zdjęciem, które zrobił, mając nadzieję, że spodoba się ono jego publiczności i skłoni niektórych ludzi do wynajęcia jego usług.

3.1 Bądź aktywny na Facebooku.
Niektórzy twierdzą, że Facebook dla profesjonalistów nie jest już tym, czym był kiedyś, ponieważ organiczny zasięg sieci społecznościowej jest raczej niski (około 3%). Facebook jest nadal świetnym sposobem na przyciągnięcie nowych klientów i rozwój projektu.
Mając to na uwadze, możesz dołączyć do grup, w których prawdopodobnie uczestniczą Twoi potencjalni klienci. Na przykład, grafik będzie "łowił" w grupach blogerów lub przedsiębiorców, ponieważ mogą oni być zainteresowani jego usługami. Zamiast promować swój produkt lub usługę, skup się na byciu pomocnym i odpowiadaniu na pytania, które zadają osoby aktywne w grupie. Członkowie grupy zobaczą Twój poziom ekspertyzy i w końcu sprawdzą Twoją stronę profilową (która będzie połączona z Twoją profesjonalną stroną na Facebooku i stroną internetową).

3.2 Odpowiadanie na pytania na Twitterze.
Wiele osób zwraca się do Twittera, aby znaleźć porady i zalecenia dotyczące konkretnych kwestii od swoich zwolenników. To do Ciebie należy szukanie tych, którzy potrzebują Twojej pomocy i dla których możesz stanowić wartość dodaną. Jeśli zadają pytanie na temat, który jest związany z Twoją specjalizacją, odpowiedz na nie. Jeśli chcą zatrudnić kogoś w Twojej dziedzinie, daj im sugestie. A jeśli zastanawiasz się, jak znaleźć tych ludzi, to jest to proste: wystarczy użyć odpowiednich słów kluczowych podczas wyszukiwania.

4. Poprawa doświadczenia klienta w celu zwiększenia pozytywnych opinii.

Poświęć trochę czasu na stworzenie mapy doświadczeń klienta – wszystkich kroków, przez które przechodzą klienci przed dokonaniem zakupu. Bądź zwięzły, usprawniaj i standaryzuj proces tak, aby kroki były jak najbardziej liniowe, upewniając się, że płyną tak naturalnie, jak to tylko możliwe.
Spraw, aby przejście z jednego etapu do następnego było jak najbardziej "płynne" i upewnij się, że instrukcje, które należy wykonać, są w pełni zrozumiałe. Ułatwi to konwersję potencjalnych klientów w klientów.
Płynne przejście pozwoli również Twoim klientom docenić proces obsługi klienta, który zapewnia inne (i być może unikalne) doświadczenie użytkownika i będzie skłonny polecić Cię swoim znajomym lub współpracownikom. Im mniej zagmatwany jest proces, tym bardziej Twoi klienci będą go doceniać i rozmawiać o nim w swoim otoczeniu.

5. Pracuj z klientami, którzy mają dużą liczbę zaangażowanych odbiorców.

Łatwiej powiedzieć niż zrobić, ale angażowanie się w kontakty z klientami, którzy mają dużą książkę adresową i którzy mają duże poparcie, może pomóc Ci zbudować własną bazę klientów. Nie czekaj, aż ten "wielki klient" przyjdzie do Ciebie, musisz sam go wypłoszyć. Możesz nawet zaoferować swoje usługi ze specjalną zniżką (lub nawet w niektórych przypadkach, zaoferować swoje usługi za darmo) w zamian za reklamę, którą Ci dadzą (na przykład: dodanie linku do Twojej strony internetowej).

6. Tworzenie odpowiednich studiów przypadku.

Studia przypadków są potężnymi narzędziami marketingowymi, zwłaszcza gdy są wykonane poprawnie. Pokazują one konkretne przykłady tego, jak udało Ci się zaspokoić potrzeby innych klientów i jak pomogłeś im osiągnąć ich cele. Perspektywy, które widzą konkretne pozytywne rezultaty korzystania z Twoich produktów lub usług przez innych klientów, będą o wiele bardziej skłonne do przekonania się. To dlatego, że sprawdzone fakty i wiarygodne referencje pomagają wzmocnić wizerunek firmy, stworzyć silny argument biznesowy i przyciągnąć nowych klientów. Studia przypadków są niewiarygodnie przekonujące, jeśli są zrobione dobrze. Jeśli będziesz miał szczęście, opowiesz historię, którą ludzie będą mogli powtarzać w kółko!

7. Śledzenie potencjalnych klientów, którzy nigdy nie dokonali zakupu.

Prawdopodobnie otrzymałeś e-maile od klientów, którzy poprosili o informacje na temat Twoich usług, ale jeszcze do Ciebie nie zadzwonili. Kontaktuj się z potencjalnymi klientami, aby sprawdzić, co u nich słychać lub zaoferować im produkty/usługi, które odpowiadają ich potrzebom/oczekiwaniom.
Jeśli czujesz się odważny i naprawdę chcesz poprawić swój biznes, możesz nawet zapytać ich, dlaczego nie chcieli się z Tobą związać, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby. To podkreśla Twoją słabość, ale jest bardzo odkrywcze dla dysfunkcji w procesie pozyskiwania klientów, a zatem jest to jeden z najbardziej efektywnych sposobów, w jaki możesz sprawić, że coś się wydarzy.

8. Nawiąż kontakt z byłymi klientami.

Czy kiedykolwiek kontaktowałeś się z poprzednimi klientami, aby sprawdzić, czy nie potrzebują dodatkowej pomocy? Nie ? Więc zrób to! Wyślij im e-mail z pytaniem, czy wszystko idzie dobrze lub czy potrzebują jakiejś pomocy.
Często klienci po prostu nie mają odwagi zapytać i potrzebują tego dodatkowego bodźca. Podobnie, możesz mieć nowy produkt, nową wskazówkę i wiesz, że to może pomóc niektórym z Twoich klientów i ułatwić im życie, więc nie wahaj się z nimi skontaktować w takim przypadku.

9. Użyj reklam na Facebooku.

Reklamy na Facebooku mogą być bardzo skuteczne w dotarciu do grupy docelowej dla dość małej inwestycji (w porównaniu do innych form reklamy). Targetowanie za pomocą Facebooka może być bardzo przydatne i może pozwolić Ci na precyzyjne określenie, kto będzie otrzymywał Twoje reklamy. Z odpowiednim przekazem, możesz łatwo zdobyć nowych klientów!

10. Rozwijaj swoją listę mailingową i utrzymuj kontakt z subskrybentami.

Powinieneś również mieć listę subskrybentów lub listę mailingową, o którą będziesz dbał, aby od czasu do czasu ją uzupełniać. Pozwoli Ci to pozostać w kontakcie z tymi, którzy są zainteresowani Twoimi usługami i zaoferować im nowe produkty za pośrednictwem poczty elektronicznej, gdy zostaną one uruchomione.
Ponadto, nie wszystkie Twoje kontakty będą śledzić Cię na portalach społecznościowych. Niektórzy z nich mogą zdecydować się na otrzymywanie wiadomości tylko drogą mailową. Dzięki temu będziesz mógł być z nimi w stałym kontakcie i w razie potrzeby proponować oferty promocyjne.
Twoja lista mailingowa i newsletter to świetny sposób, aby utrzymać Twoją firmę na pierwszym miejscu w świadomości klientów. Jeśli co tydzień będziesz trafiał do ich skrzynki odbiorczej z pomocnymi wskazówkami, zapamiętają Cię następnym razem, gdy będą musieli współpracować z kimś, kto robi to, co Ty.

11. Rób gościnne blogowanie.

Blogowanie gościnne to praktyka polegająca na publikowaniu treści na blogu "eksperta". Oczywiście, będziesz chciał szukać gościnnych postów na stronie blogera eksperta, którego publiczność pasuje do Twojej grupy docelowej.
Po prostu bądź autentyczny, pomocny i pisz z myślą o swoich idealnych odbiorcach. Twój post powinien zawierać link zwrotny do Twojej strony, a najlepiej bio autora wspominającego o Twoich usługach.
Gościnne blogowanie to okazja do podzielenia się swoją wiedzą i zwiększenia ruchu na blogach obu stron. Jest to również jedna z najlepszych strategii marketingu cyfrowego: zyskasz SEO, widoczność, odbiorców, zaangażowanie i rentowność.

12. Dodaj swoje produkty do platform e-commerce.

Możesz mieć niektóre z produktów zawartych na stronach takich jak Etsy lub nawet Amazon. Te platformy sprzedaży e-commerce są idealne dla tych, którzy chcą uruchomić swój biznes i przyciągnąć nowych klientów. Wielu odwiedzających ląduje tam każdego dnia i kto wie, może właśnie oni szukają tego, co masz do zaoferowania!

13. Zwiększ swoje SEO.

To zadziwiające, jak łatwo jest dziś znaleźć w Google to, czego potrzebujesz. Jednak istnieje mnóstwo konkurentów, którzy mogą rzucić cień na ciebie, więc musisz upewnić się, że Twoja witryna jest popychany do góry wyników wyszukiwania z dobrym SEO (Search Engine Optimization). Upewnij się, że wybrałeś właściwe słowa kluczowe, aby Twoi klienci mogli Cię znaleźć!

14. Skoncentruj swoją działalność na konkretnej grupie odbiorców.

Trudno jest coś wyhodować, kiedy sprzedajesz dla wszystkich. Szybciej rozwiniesz swój biznes i będziesz mógł pobierać większe opłaty za swoje usługi, jeśli wyspecjalizujesz się w konkretnym obszarze lub niszy. Skupienie się na konkretnej grupie odbiorców buduje zaufanie i kształtuje pozytywny wizerunek Twojej firmy. Kiedy ludzie widzą, że specjalizujesz się w usłudze/produkcie, którego potrzebują, będą bardziej skłonni uwierzyć, że wiesz, co robisz i rozumiesz ich potrzeby.

15. Organizowanie webinarów.

Webinaria to filmy transmitowane na żywo w sieci, w których prowadzisz szkolenia lub dzielisz się informacjami na określony temat. Są one bardzo skutecznym sposobem na pozyskanie nowych klientów. Po nich zazwyczaj następują sesje pytań i odpowiedzi, które pozwalają Twoim słuchaczom poznać Twoją wiedzę, zbudować z nimi bliskie relacje i ostatecznie przekształcić sporą część z nich w lojalnych klientów!

16. Korzystaj z sieci polecających.

Prawdopodobnie korzystasz już z sieci poleconych – swoich przyjaciół i rodziny, oprócz ich własnych przyjaciół i kontaktów – aby rozpowszechnić informacje o swojej firmie. Być może stało się to w sposób naturalny, ale warto też pomyśleć o tym, jak można zachęcić do kontynuowania tego procesu. Nie wstydź się, poproś swoich przyjaciół i byłych klientów, aby przekazali Twoje dane swoim kontaktom. Aby to ułatwić, daj im paczki wizytówek i poproś, aby udostępnili Twój profil na swoich stronach w mediach społecznościowych. Przekonasz się, że większość ludzi z chęcią pomoże Ci w rozwoju Twojej firmy. Więc nie bój się pytać!
Poproś swoich poprzednich klientów o pozostawienie małej recenzji lub rekomendacji online dla Twoich usług, to może niesamowicie zwiększyć Twoją wiarygodność, co jest ważnym atutem w pozyskiwaniu nowych klientów. Warto wiedzieć: Reklamy Google Business i Facebook to najpopularniejsze platformy dla małych firm.

17. Wykorzystanie informacji zwrotnych od klientów do poprawy.

Używane prawidłowo, pozytywne informacje zwrotne pobudzają Twój biznes w znaczący sposób. Nawet negatywne opinie mogą pomóc Ci poprawić swoje produkty i usługi, a także reputację. Pozytywne opinie są złotem dla Twojej firmy i mogą pomóc w jej rozwoju. Szczere referencje, zwłaszcza gdy są bardzo widoczne, to jeden z najskuteczniejszych sposobów na budowanie zaufania.
Negatywne opinie są również bardzo pomocne: pomagają Ci stale ulepszać Twoje usługi w miarę upływu czasu. Zamiast spekulować na temat tego, co myślisz lub masz nadzieję, że Twoi klienci chcą, poprzez regularne zbieranie ich opinii, możesz dać im dokładnie to, o co prosili, a Ty możesz skierować swoją firmę we właściwym kierunku.

Jak prowadzić swój mały biznes?

Comment (1)

Leave a comment